Our Lovely Journey......

Daisypath Anniversary tickers

Athirah's birthday

 Baby Birthday Ticker Ticker

My second child...:)

Lilypie Pregnancy tickers

August 29, 2009

Pagi yang sunyi di bulan ramadan....

Hi korang semua...aku baru bagun tido...hak hak hak....aku bangun je aku sedar yang aku telah berjaya mengharungi satu malam sorang2 di rumah....yahooo.....tapi takbest sebab aku bangun pagi je aku sedar aku sorang2 bersama ipo kesayangan aku ni...takde orang lain...sunyi la aku rasa...aku teringat kalau la aku kat umah di kedah mesti best sebab ada mak ayah aku...aku sebenarnyer nak sangat balik umah...tapi umah aku jauh...kat kedah...tambang da berapa da kalau sekali balik...nak naik bas cam tak berbaloi...lagipun harga bas pergi balik da boleh cecah 180 sekarang ni....pastu mengambil masa yang agak lama untuk sampi..so kena rushing2 tuk balik...ok2..itu kalau naik bas...kalau naik flight pula...penerbangan dari senai ke penang...selalu naik malam la..ok sejam dah sampai...tapi kena turun di penang pula..satu hal abah ngan mak kena daang jauh2 tuk ambil aku...ye la...enang ke alor setarmemakan masa selama 1 jam 30 minit jugak..kecian kan...kalau ada penerbangan dari senai ke alor setar pun kena transit ke Kuala Lumpur dulu..pastu transit pun kena bermalam satu hari..kenapa la air asia tak buat dari senai ke kedah trus...kan senang..tiket dia mayb dalam 150 tuk g dan balik ..itu pun kalau tempah awal...kalau tempah lambat...hmmm....ada la 300+++...tengok2 selagi aku kerja di Panasonic angka tu agak banyak la....kalalu aku dapat rezeki kerja tempat yang gaji banyak ni ok kot... aku teringin gak nak balik teman mak gi radioterapi tu...cian mak kena rawat gitu...aku tau dia sedih, takut...tapi itu yang terbaik tuk dia...tuk elakkan sel2 kanser tu kembali...cian mak....takpe aku harap mak cepat baik nanti..leh la sambut raya epi2..aku rndu nak makan nasi tomato mak..s.edap...tak terhingga tau...aku jarang makan pastu jilat jari...kalau mak masak mesti jilat jarinyer...ye la kan dari kecik sampi la besar aku makan mak masak...so dah sebati la....aku kan oleh bezakan antara mak masak atau kak ipo aku masak....kak ipoaku masak pun sedap, tapi sedappppppppppp lagi kalalu mak aku masak....kalau kat umah aku leh golk2 atas katil sambil memasang ekon..hak hak hak,...sejuk gitu....pastu leh dok sembang ngan mak...pastu g kubur arwah tok aku ngan abah...g jalan2 cari makanan yang best ngan abah....gado ngan abang....tp ntah la..aku syok dok citer tapi buatnyer tak dapat pun....semua kawn2 aku balik kampung...aku sorang2 la kat umah sewa ni...yel a...diorang semua orang ohor....dekat ..paling lama pun ambil masa 2 jam tuk sampi umah..aku naik kete mau satu hari ni....housemate aku yang baru tu Syu namanyer pun orang johor, kluang....so mesti la dia balik...nasob baik la ada hubby aku teman aku...walaupun dari jauh aku bersyukur sangat..dia sanggup teman aku....kalalu aku takut or pape dia soh aku roer dia...hak hak...apa...kate aku kejam la tu...hubby ko ida orang muar, boleh je dia balik..ko sajer je tak kasi dia balik..ok2..tolong sikit ye..aku tak kejam, hubby aku yang nak teman aku..siap kate "Ala..tak pe la sayang, nt i kan ada teman syg...kalau de pape jadi, i akan laju je sampai tempat syg tau...." ok dah..stop jeles2 ngan aku..bulan puasa yang berkat ni, tak yah nak jelez2 sebab nati kirang yang rugi aku yang untung dapat pahala...hak hak hak.....ok la..aku tak nak gado....aku teringa satu citer pasal satu tazkirah ni...meh aku citer...betapa agungnyer islam ni ....

satu hari, ada sorang manusia, dia ah meninggal
so sekarang dia diadili la...
Allah bertanya pasal perbuatan manusia tu di dunai...
Allah berkata semua saksi mengatakan bahawa dia sering melalukan maksiat, dosa sepanjang dia di dunia...manusia itu tak mengakui kesilapan dia dengan berbohng...Tapi Allah kata semua saksi mengatakan dia jahat semasa di dunia..Manusia tu berkata "Siapakah saksi2 itu..sedangkan hanya aku sorang berdiri di sini"..Allah berkata tangan , mata , kaki, mulut semua mengatakan apa dosa yang telah manusia itu lakukan sepajang hayat di dunia dulu..mata berkata, dia selalu melihat benda yang haram dilihat, tangan berkata, dia selalu melakukan kejahatan dengan meminum arak dan sebagainyer..kaki pula berkata dia selalu pergi ke tempat maksiat..begitu juga dengan anggota2 yang lain...
manusia itu tu diadili dah dijatuhkan hukuan di neraka...kemudian Allah berkata.."Ada sesapa lagi yang nak buat pengakuan tuk jadi saksi?"...ttiba2 dengar satu suara "Aku..aku mahu jadi saksi"..dan sakti itu ada la sehelai bulu mata lelaki itu...dengan berani dia berkata "malam sebelum lelaki ini meninggal, dia menangis kesal mengingati dosa2 yang telah dia akukan..." kemudian, lelaki itu diadili sekali lagi, dan disebabkan dia menyesal dengan perbuatan dia, maka Allah menempatkan dia di dalam syurga....semua ahli2 syurga berbisik sesama mereka, "Dia masuk syurga kerana sehelai bulu mata...."lihat la betapa indah nyer Islam kan...adil dan saksama....melalui cerita ini aku harap korang semua jangan pula berbuat jahat..hendak la sentiasa berbuat baik sesama korang kat dunia...aku citer tak bermaksud korang buat la jahat.pastu nt menyesal ..sb nanti korang leh masuk syurga jugak,..jangan la camtu pula..aku ner motif tuk citer betapa indahnyer islam itu..setiap kebaikkan walalupun sebesar zarah tetap akan diambil kira....

mmmm...best kan citer tadi..aku bier baca aku tersenyum sorang2...ye la..bersyukur sangat aku dilhirkan dalam islam...ye la..memang orang kafir yg sentiasa melakukan kejahatan tu biler memeluk agama islam, semua dosa dia ilang....tp cuba korang fikirkan, mungkinkan terbuka hati orang kafir tu untuk memeluk agama islam? aku bersukur sangat...dilahirkan dalam islam...
aku takde la manusia
sebaik mana pun, tp aku sentiasa berusaha tuk jadi yang terbaik...aku rindu kat mak ayah aku...nak balik...tapi aku tak dapat balik....aku sedih actually....huk huk huk...
ok2 dah dah Ida..nangis lak ko...bat malu lak..kang orang kte aku sengaja berlakon...berani korang ye...hak hak hak..ok la...dah la, nt aku balik jugak kan....:)
aku ingat nak buat kuih raya sendiri...beznyer...rini aku nak g survey baju raya..pastu nak g beli persiapan tuk buat kuih raya...hubby aku dah pesan choclate chip ngan almond london kat aku ni...itu faveret dia...so aku nak buat la..then ingt nak buat cornflake, kek buat..kek coklat, biakut yang bercirikan cornflake...then sunprate...hak hak ....tak reti eja aku ni..hihihihi....
ok la..aku rasa nk baring2 jap sebelum memulakan ekspedisi merantau mencari baju raya...hak ha hak...k....da.******************************************

rama-rama yang cantik...bawa la aku terbang balik kedah...aku nak jumpa mak ayah aku...aku rindu famili aku...rama-rama...ko boleh terbang...ko bawa la aku..aku leh jadi supergurl nanti......



No comments:

Post a Comment